Minggu Kedua

Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu


1. Mengumpul dan Mengkategorikan Bahan  

  • Audio
   Bunyi Ayam
           


  • video









  • Grafik
Buah-buahan Tempatan 


           

  • Teks
Teks Pengalaman Sesat Di Hutan




Teks Banjir 




2. Langkah Pengajaran Kemahiran Berbahasa

  • Kemahiran Mendengar

LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN :

1. Guru memperdengarkan bunyi binatang dan murid cuba meneka binatang tersebut.

2. Guru menunjukkan gambar binatang dan murid diminta menyatakan ciri-ciri binatang tersebut.

3. Guru menayangkan video lagu saya ada kuda dan murid melihat dan mendengar.

4. Murid menyanyi lagu saya ada kuda mengikut seni kata yang terdapat dalam video.

5. Guru mengedarkan kertas yang tertulis lirik lagu yang beberapa perkataan dikosongkan dan murid diminta mengisi kekosongan lirik tersebut.

6. Guru menayangkan semula video dan pelajar memeriksa jawapan.

7. Guru menyuruh semua murid menyanyi semula lagu saya ada kuda.


  •  Kemahiran Membaca

LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN 

1. Guru menayangkan video sesat di hutan dan bersoal jawab tentang video tersebut.

2. Guru meminta empat orang murid membaca semula dialog cerita yang ditayangkan dalam video.

3. Guru memaparkan teks pengalaman sesat dihutan dan membacanya.

4. Guru meminta beberapa orang murid membaca teks tersebut mengikut perenggan dengan nada suara,intonasi dan bacaan yang betul.

5. Guru meminta semua murid membaca semula teks bersama-sama



  •  Kemahiran Bertutur


LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN

1. Guru memberi teka teki dan murid cuba menjawab teka teki yang diberi oleh guru.

2. Guru menayangkan video cerita arnab dan kura-kura.

3. Murid bersoal jawab dengan guru tentang video yang ditunjukkan.

4. Guru meminta beberapa orang murid menceritakan semula cerita yang ditonton di video yang ditunjukkan mengikut kefahaman mereka.



  • Kemahiran Menulis
LANGKAH – LANGKAH PENGAJARAN

1.Guru memaparkian video bencana alam tentang banjir dan bersoal jawab dengan murid
 2.Guru memaparkan teks mengenai banjir dan menyuruh murid membaca secara senyap dan fahami petikan

 3. Guru memilih murid secara rawak untuk membaca petikan secara perenggan dengan sebutan dan intonasi yang betul.

4. Guru meminta murid menyenaraikan simpulan yang diperolehi daripada teks dan guru menerangkan maksudnya.

5. Murid membina ayat berdasarkan perkataan tersebut

6. Guru membetulkan ayat yang salah

7. Guru meminta murid menyambung karangan berdasarkan ayat yang diberi

Guruh yang berdentum mengejutkan aku dari tidur.Aku menjenguk ke luar jendela, kulihat air telah memenuhi perkarangan rumahku.” Akmal!!! ”.Ku dengar suara ibu menjerit-jerit memanggil namaku. Aku.......

8. Guru memeriksa karangan murid